«Ми лише на 20% усвідомлюємо, наскільки сильно кольори, що нас оточують, впливають на прийняті нами рішення, хоча це й відбувається постійно», – говорить Карен Халлер, світовий експерт у сфері психології дизайну та кольору. В своєму інтерв’ю вона відкриває нам секрети своєї роботи. Запрошуємо вас прочитати його і знову закохатися в колір.
«Вибрані нами кольору підкреслюють, що саме ми відчуваємо в певний момент і як би ми хотіли себе відчувати. А ще, як ми хочемо, щоб нас сприймали. Кожен колір, який нам подобається або не подобається, багато розповідає про нас, про наше минуле чи про те, що відбувається з нами зараз. Це лише один з аспектів кольору, який я досліджую щодня. Я маю справу з поведінкою людини і тим, як вона співвідноситься з оточуючими ії кольорами», – розповідає Карен.
Ми вже знаємо, що колір впливає на нашу поведінку і благополуччя. Чи грає він ключову роль в нашому житті?
Уявіть на мить життя без кольору, щоб зрозуміти, наскільки ми покладаємося на нього кожен день. Як дізнатися, чи небезпечна тварина, чи дозрів плід, чи можна переходити вулицю? Звичайно ж, колір підтримує нас у повсякденному житті і без нього часто просто неможливо прожити й хвилини.
Ви працюєте в цій сфері майже двадцять років і є одним з піонерів цієї науки. Розкажіть, як все починалося?
Перш за все, я все ще вчусь – і це те, що мені найбільше подобається в кольорі. Кожен день я відкриваю для себе щось нове. Але початок був не з легких – це була вибоїста дорога! Пам’ятаю, як спочатку мені говорили, що психологія кольору нікому не цікава. Але я все одно вирішила ділитися своїми знаннями. І найчастішою відповіддю, що я чула, було: «Що ти робиш? Для чого все це? ». Але я не припиняла вірити, що це дійсно важлива справа і продовжила працювати з клієнтами, допомагаючи їм вибирати кольори для оформлення інтер’єру.
Як сьогодні ставляться професіонали сфери дизайну до психології кольору?
Зміна ставлення до цієї теми стала для мене приємною несподіванкою. Я стала автором книги «Маленька книга кольору: Як використовувати потенціал колірної гами, щоб змінити своє життя», яка була видана у серпні 2019 року видавництвом Penguin. Ця книга призначена для звичайних людей, а її головна мета – допомогти знову полюбити колір.
Що було особливо приємним, це видання стало дуже популярним серед професіоналів в області дизайну. Завдяки цій книзі, дизайнери й архітектори заново відкривають для себе, як працювати з кольором і як розмовляти про нього з замовниками та клієнтами. Це означає, що до кольору починають ставитися серйозно – він перестає грати роль другорядного, естетичного доповнення.
Як концепція кольору впливає на ефективність роботи і стан благополуччя?
За останні чотири десятиліття сірі офіси стали звичним явищем – робочі простори, витримані в індустріальному стилі, відрізнялися надзвичайно практичністю й утилітарністю. Компанії часто організовували виїзди співробітників на природу, щоб ті могли переключитися, набратися енергії та отримати нову мотивацію. На жаль, ефект від таких поїздок тривав недовго, і коли працівники поверталися в ті ж сірі офісні стіни, вони знову відчували втому і виснаженість.
Таке явище навіть отримало назву – «синдром хворого будинку», коли люди відчувають гострий вплив на здоров’я і комфорт, проводячи час у певному приміщенні. Це відчуття формується цілою низкою чинників, таких як повітря, освітлення, температура, ергономіка, запахи і акустика – тобто весь чуттєвий досвід, який сьогодні ми називаємо благополуччям. Хоча якість багатьох з цих чинників значно покращилися за останні десятиліття, вплив кольору все ще залишалося непоміченим. Довгий час колір вважався другорядним фактором, і йому часто діставалася роль другого плану.
Все ж колір – потужний інструмент!
І найдивніше, що цей інструмент у нас під рукою – в нашому гардеробі, в будинку, в офісах, в компаніях, в брендах, в продуктах . Якщо задуматися, будь-який бізнес пов’язаний з кольором. У нас ніколи не було настільки широкого вибору кольорів, тому зараз ми можемо проектувати і створювати простори, в яких люди відчуватимуть себе комфортніше і працюватмуть ефективніше.